خلاقیتخلاقیت در کودکانکلیدهای زندگی سالمخلاقیت و ریاضی

خوشحالیم که امروز با شما و در کنار شما به دنبال کلیدهای زندگی سالم هستیم. زندگی سالم و شاد حق و سهم همه ما در زندگی است.دربهای این زندگی به روی همه باز است. اگر به دنبالش نرویم تقصیر خودمان است. این راهها را باید پیدا کرد. فقط باید نگاهمان را دقیق تر کنیم تا راههای زندگی سالم و موفق را پیدا کنیم. شاید راه جلوی پای ما باشد ولی ما به آن بی توجه هستیم. یکی از این راهها، پرورش خلاقیت  است.

خاطرات یکی از معلمان عزیز، در بکارگیری خلاقیت در کلاس ریاضی

خلاقیت و ریاضی

Creativity and math

قطعا تو کلاس سوم، یادگیری ضرب و به خاطر سپردن اون خیلی مهمه. کاری که ما سر کلاس کردیم، برای آموزش ضرب این بود که، کل آموزش رو برعهده خود دانش آموزان گذاشتیم و قطعا تاثیر این نوع یادگیری، خیلی بیشتر از اینه که خود معلم تمام ضرب هارو بگه و دانش آموزان با حجمه زیادی از اعدادی که باید حفظ کنه روبرو بشه.
الف)
در ابتدا من فقط ضرب یک و نحوه ی بسته بندی کردن ضرب و مفهوم ضرب رو بهشون آموزش دادم و بعدش به هر کدوم، یک ضرب رو دادم و گفتم یک روز فرصت داری تا هرجوری که هست، جواب این ضرب رو برام بیاری (مثلا کل ضرب دو) و در اختیارشون ابزار و لوازم هم قرار دادم تا اگر لازم داشتن، خودشون با لوازم، دسته بندی کنن و ضربش رو بدست بیارن که خداروشکر خوب ازین راه نتیجه گرفتیم و مفهوم بسته بندی کردن در ذهنشون جا افتاد: وقتی ضرب رو خوب یادگرفتن، هر کس باید میرفت و کل ضرب یک تا ده رو برای خودش مینوشت، چون دیگ میدونست روند کار چجوریه
سری بعدی، بچه ها باید یک رابطه ی معنا دار بین تمام جواب های یک ضرب پیدا میکردن( قطعا دونستن این روابط برای حفظ کردن راحت تر ضرب، موثره )
برای مثال در ضرب دو، جواب ها دوتا دوتا به عدد قبلی، اضافه میشن و همین طور الی آخر

کار دیگه ای که برای حفظ شدن بهتر ضرب کردیم، این بود که اومدیم یک بازی رو طراحی کردیم تا هوش بدنی جنبشی بچه ها هم درش درگیر بشه و با تحرک، یادگیری بهتر اتفاق بیفته
به همین دلیل  بچه ها گروه بندی شدن و به هر گروه یک ضرب با ابزار، تعلق گرفت، و با توجه به اینکه ضرب چه عددی بهشون افتاده، باید میومدن دسته بندی های همون عدد رو انجام میدادن
برای مثال در ضرب پنج، بچه ها اومدن دسته های پنج تایی پنج تایی درست کردن و با چسب، بسته هارو محکم کردن
بعد از یک فاصله ای، دسته ها بهشون پرتاب میشد و با توجه به اینکه چندتا دسته روی میزشون وجود داره، باید جواب اون ضرب رو میگفتن
(مثلا ضرب ۲*۹  ینی دو تا بسته ی نه تایی روی میز هست و جوابش میشه هجده، ینی در صورت اینکه بچه یادش بره جواب ضرب چند میشه، میتونه زود بسته هارو بشماره و جوابو بگه)
با تکرار این مدل بازی ها،
با توجه به افزایش و تقویت برخی هوش های هشتگانه،  مثلا هوش بدنی جنبشی، هوش زبانی کلامی، هوش درون فردی و هوش بین فردی، بچه ها مشارکت و همکاری، تقویت حافظه، افزایش سرعت العمل در پاسخ دهی و یادگیری و … براشون اتفاق میفته

خلاقیت و ریاضی

Creativity and math

ب)کامل کردن جدول ضرب کف کلاسمون و گذاشتن اعداد داخلش، توسط دخترای گلمون

بعد یادگیری هر ضرب، دونه دونه اعداد واردش میشن و خود بچه ها اعداد رو مینوسن تا بیشتر بتونه به یادگیری و حفظ کردن ضرب ها کمکشون کنه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه