آموزشبیماری های قلبی و عروقیبیماری های عروق کرونر

بیماریهای قلبی و عروقی (CVD) و دیابت (DM) به عنوان یکی از علل عمده مرگ ومیر در بزرگسالان می باشد که یک مورد از ۴ مورد از مرگ و میررا در بر می گیرد(۱). بیماری های قلبی عروقی مسئول %۷۵ درصد مرگ و میر بیماران دیابتی هستند(۲). در راس بیماری های قلبی و عروقی، بیماری سرخرگ کرونر قلب مسئول مرگ و میر ها می باشد.

بیماری های عروق کرونر

Coronary artery disease

بسته به میزان گرفتگی عروق کرونر، طیفی از بیماری ها از درد قفسه سینه (آنژین صدری) تا حملات قلبی به وجود می آید.درد، گرفتگی، داغ شدن یا فشرده شدن قفسه سینه با انتشار به گردن، معده، پشت، شانه، و بازوها می تواند از علایم این بیماری ها باشد. این علایم به ویژه حین فعالیت، پس از خوردن غذاهای سنگین و یا در سرما بروز می کنند. گاهی تعریق، تهوع، و استفراغ، تنگی نفسفعالیتی و تپش قلب نیز به این علایم اضافه می شود.

در این مواقع باید ضمن حفظ خونسردی، فعالیت را متوقف کرد و با پزشک خود مشورت نمود. در صورت صلاحدید پزشک، قرص های زیرزبانی نیتروگلیسرین برای تسکین درد مصرف شود. در درمان این بیماری ها، علاوه بر دارو، انواع پروسیجرهای درمانی در کشور وجود دارد که با مراجعه به بیمارستان می تواند انجام شود.

 

 

 

 

رفرنس: ۱-Lin A, Zhang G, Liu Z, Gu J, Chen W, Luo F. Community-based lifestyle intervention for reducing blood pressure and glucose among middle-aged and older adults in China: A Pilot Study. International journal of environmental research and public health. 2014 Nov 13;11(11):11645-63.

۲-Flack JM, Peters R, Mehra VC, Nasser SA. Hypertension in special  populations. Cardiol Clin 2002;20:303‑۱۹, vii.

بیماری های عروق کرونر

Coronary artery disease

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه