بردباریکلیدهای زندگی سالمبردباری

سلامتی یک نعمت خیلی بزرگ است. قدر خود و لحظات عمرمون را بدانیم.

سلامتی که باشه می شه خیلی از گره های زندگی را باز کرد. ما خدای مهربون و بزرگی داریم. پس شور نشاط و امید به آینده داشته باشیم.

بردباری

Tolerance

ما به دلایل گوناگون، با گروههای مختلف اجتماعی در تماس هستیم و ارتباطات گوناگون داریم.لذا هر روز انسان با رفتارهای گوناگونی مواجه می شود که مجبور است خیلی از رفتارها را تحمل کند.

ما اجتماعی آفریده شده ایم وبرای رفع نیازهایمان چاره ای جز ارتباطات اجتماعی نداریم . بخشی از این ارتباطات، انتخاب شده هستند و بخشی خود به خود پیش می آید . آیا می شود همه ی را کنترل کرد؟

در دنیا زشتی و زیبایی و … کنار هم هستند.

شاید در یک محیط ذهنی بشود فرض کرد که همه چیز، خوب است و هیچ فردی از ناحیه فرد دیگر کوچکترین برخورد نا صوابی نبیند.

ولی در دنیای واقعی چنین چیزی وجود ندارد.پس اصل قضیه را باور کنیم که ما در چنین دنیایی زندگی می کنیم.

یکی از کلید های زندگی سالم، حلم و بردباری است که یکی از ویژگی های خردمندان و اولیاء، می باشد .

به هر حال ما در جمع زندگی می کنیم و این گونه رفتارها را می بینیم. ما می توانیم با برخوردهای خودمون با انتخاب های خودمون، بخشی از رفتارهای دیگران را سامان بدهیم.

مثلا آدمهای بی آزار با رفتارهای مطلوبشون، مثل خوش رویی، عطوفت، صبر و….بسیاری از رفتارهای نامطلوب را از خودش دور می کند. اما باز نمی شود همه ی رفتارهای نامطلوب را از خود دور کرد و همه را مدیریت کرد.

بالاخره بعضی در جامعه هستند که مدل شخصیت نامطلوب دارند بعضی از آزاردادن دیگران لذت می برند و چه ما بخواهیم و چه نخواهیم سر راه ما قرار می گیرند.

از طرف دیگر، آدم های خوبی که با روابط وسیع با ما دارند مثل پدر و مادر و خواهر و.. را ما انتخاب نکرده ایم . انسان در این موارد در ارتباطاتی قرار گرفته که فوق العاده برای او حساس هست و اجتناب ناپذیر است کاریش نمی شود کرد. خیلی وقتها بعضی از اینها رفتار گزنده با ما دارند. حالا ما باید چکار کنیم؟

نکته مهمی که در روابط ما با این افراد وجود دارد این است که:

  • این رفتار ها تکرار می شود چون ارتباط ما با اینها زیاد است
  • این ارتباطات سرنوشت ساز است.

حالا ما برای مدیریت مجموعه رفتارهایی که ما نمی پسندیم  باید برویم به دنبال یک ویژگی که دو کار برای ما انجام دهد:

۱-ما را در مقابل رفتارهای ناهنجار حفظ کند. یا هزینه رفتارهای نامناسب دیگران را برای ما کاهش بدهد.

۲- این ویژگی باید بتواند ما را از واکنش های شکننده حفظ کند. و باعث شود تا ما رفتاری درست با همان شخصی که برخورد نامناسب به هر دلیلی مثل جهالت و نادانی و سوء تربیت و..با ما کرده است، داشته باشیم. چون آنها را می خواهیم و دوستشان داریم( مثلا در روابط با دوستان ، فرزند، معلم و…) در نگاه وسیع تر، کلا انسانهای مومن، مدلهای رفتاری را انتخاب می کنند که دائما از آن طریق دیگران از او خوبی ببینند و از ناحیه او احساس ایمنی داشته باشند.

اسم این ویژگی، حلم است. حلم یا بردباری یک شعبه ای از صبر است و زیر مجموعه صبر است. حلم، صبر در برابر رفتارهای نامطلوب و جاهلانه است.

بردباری یعنی انعطاف خردمندانه در برابر رفتارهای ناصواب و جاهلانه.

ثمرات حلم:

  •  اولین سود برای انسان حلیم، آرامش قلبی است که عائد او می شود.
  • انسان حلیم، عزت دارد. اگر انسان بردبار نباشد و مدیریت رفتاری و ذهنی نداشته باشد در محیط اجتماعی و با مواجهه شدن با روابط نامطلوب،  بهم می ریزد و جلوی دیگران ذلیل می شود ولی آدم حلیم عزیز است.
  • مردم نوعا از کسی که بردبار است حمایت می کنند. لذا دوست و یار زیادی پیدا می کند.
  • حلم، سلامت دین و آخرت ما را حفظ می کند. وقتی غضبناک می شوید ممکن است حرفی بزنید که دیگر نشود جبران کنید. از طرفی ممکن است خسارت مالی و جانی وارد کنیم که دیگر قابل جبرای نباشد.هر کدام از اینها دین انسان را به مخاطره می اندازد .

دوستان، همیشه برقرار باشید و پاینده . شاداب باشید وتن درست . شادابی و تندرستی همراه بردباری و حلم است که زیبا تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه