قصه های کوتاه از زبان شماخدای مهربان

سارا بعد از مدت ها تنهایی خداوند برادری به او عنایت کرد . مادرش پرستار بود و مدتی در کنار فرزندانش نبود سارا  نیمی از روز را مدرسه می رفت وبعد از ظهرها از برادر کوچکش نگهداری می کرد. یک روز تعطیل وقتی از خواب بیدار شد شادی کنان رفت و برادرش را در آغوش گرفت ناگهان  گرمی صورت او راحس کرد از اینکه دانیال کوچولو بیمار شده غمگین شد .  سریع او را پاشویه نموده وبا رسیدن مادر آماده رفتن به دکتر شد ند.  سارا اصرار کرد او را دکتر نبرید من برایش دعا می کنم واز خداوند می خواهم شفایش دهد .

خدای مهربانمادر : عزیزم طبق قانونی که خداوند درطبیعت استوار کرده است همانطور که برخی میکروب های عامل بیماری وجود دارد در برخی  مواد خواصی قرار داده که به عنوان دارو استفاده می شوند وبا تجویز پزشک و مصرف آن بر اساس قدرت و هوشمندی که در آن  نهاده شده میکروب ها را از بین برده و شخص سلامتی  خود را به دست می آورد .

در ضمن خداوند چگونگی مبارزه با میکروب را بوسیله فرستادگانش اعم از پیامبران  ، انبیا و انسان ها به ما آموزش داده است .  در دین ما تاکید بر نظافت و تمیزی شده است .  قبل از خوردن چیزی از تمیزی آن ودستمان اطمینان داشته باشیم .  شستن دست و صورت قبل و بعد از هر غذا و همچنین مسواک زد ن مرتب ،  پرهیز از آلودگی  ، محیط را تمیز نگاه داشتن  ، در ظروف تمیز غذا خوردن  ، در ظرفی که ترک و شکستگی دارد چیزی نخوردن  زیرا محل تجمع میکروب است  ،  خداوند پاکیزه است و پاکیزگی را دوست دارد  ، زیباست و زیبایی را دوست دارد ، بخشنده است و بخشندگی را دوست دارد  ، جز شخص پاکیزه کسی به بهشت نمی رود .  تماما سفارشات پیامبراکرم (ص) است ، دقت کردی تا چه اندازه اسلام تاکید بر نظافت وزیبا نگاه داشتن خود ومحیطمان  کرده است .

سارا : پس  با بیمار شدن فقط باید دارو خورد و من نباید دعا کنم ؟

مادر : سا را جانم خدایی که تمام ذرات طبیعت را هوشمند آفریده است یقینا دعای تو هم انرژی و امواج مثبتی است برای بهبودی هر چه سریعتر برادرت 

سارا : یعنی اگر بیمار شویم هم باید دکتر برویم و هم دعا کنیم ؟

مادر : برای بیماری هم در مان لازم است و هم دعا  تا این دو همانند دو بال پرنده ، به سلامتی کامل ما کمک کند.

 سارا : شما گفتید دعا انرژی وامواج مثبت دارد منظور شما از این جمله چیست ؟

مادر : عزیزم امروزه علم ثابت کرده که دعا کردن باعث انرژی وامواج مثبتی می شود و به طرف جسم رفته  به او حال خوب می دهد .  مثل آزمایشی که دانشمندان ژاپنی بر روی ذرات آب انجام داده اند . هنگامی که  به آب حرف خوب زده می شد طریقه قرار گرفتن  ذرات آن بسیار زیبا و بلورین می شدند وبرعکس هنگامیکه حرف زشت زده می شد ذرات بسیار درهم و زشت قرار می گرفتند . حتی خواندن دعا و حرف های خوب را از راه دور نیز آزمایش کردند متوجه شدند عینا همان جواب را داده است . 

یا  آزمایشی که بر روی دو گیاه انجام شد . 

سارا : من می توانم این آزمایش ها را انجام دهم ؟ 

مادر : آزمایش آب نیاز به میکروسکوپ  قوی و دقیق دارد .ولی آزمایش گیاه و پر تقال را می توانی انجام دهی  

سارا : لطفا من را راهنمایی کن .

مادر : دوشیشه مرباخوری تمیز و پاکیزه بردار یک پرتقال را از وسط دو قسمت کن هر قسمت را در یک شیشه بگذار  به یکی هر روز حرف های خوب و دیگری حرف های منفی بزن .  شرایط نگهداری هر دو یکسان باشد .  بعد از یکی دو هفته خودت  نتیجه را ببین .

سارا : خداوند چقدرهمه ی  طبیعت را هوشمند آفریده است . در حالیکه ما فکر می کنیم موادی که در کیهان و جهان وجود دارند چیزی متوجه نمی شوند . 

مادر : درسته دختر گلم ، ببین چه نظم و قانونی دقیقی در طبیعت و خلقت استوار است . اگر ذره ای این نظم جا به جا یا کم و زیاد شود خودش را بصورت پدیده ای ناقص نشان خواهد داد . هر چه بیشتر با عظمت و پیچیدگی جهان آشنا می شویم  و نظام عجیب و دقیق کائنات را می بینیم هرگز نمی توانیم  پیدایش حتی یک مورچه را تصادفی تصور کنیم .  برای همین است که انسان فطرتا خداجوست .

سارا : چرا ما خدا را نمی بینیم ؟

مادر : انفاقا یکبار من این سوال را از پدرت پرسیدم  گفت : خیلی از چیزها قابل دیدن و حتی شنیدن نیستند  واز محدوده ی دیداری وشنیداری ما به دورند مثل روح ، عقل وفکر ، درد ، امواج ، صدای مورچه و غیره 

در ضمن چیزی که دیده شود باید محدود به مکان و زمان باشد . نمی تواند بی نهایت باشد . خدا چون همه جا است و ناظر و مراقب تمامی مخلوقاتش  می باشد نمی تواند  جسم باشد تا محدود و دیده شود .  ما باید از اثر پی به موثر ببریم .  حتی ساده ترین چیز مثل یک ساعت ویا  دکمه و ….. اگر گفته شود تصادفی بوجود آمده  حرف خنده دار و مضحکی زده شده است چطور جهان به این عظمت و قانونمندی را تصادفی تصور کنیم  آیا مضحک وخنده دار نیست ؟ 

سارا : بله  مامان واقعا به دور از عقل و تفکر است  با وجود این همه نظم و قوانین علمی که در کائنات هست عجیب است که به وجود خدا شک کنیم آثار وجود و عظمت و قدرت خدا در همه جا آشکار است . هر لحظه میلیون ها نظم و قانون از جلوی چشم ما عبور می کند و هر ذره ای در طبیعت دفتری از معرفت کردگار است 

 مادر جان احتمال دارد  دو یا چند خدا جهان به این با عظمتی را اداره کنند ؟

 مادر : دختر گلم صدای در آمد فکر کنم پدرت هست بیا این سوال را از او بپرسیم .

 سارا : تا چای و میوه برایش آماده کنم ، بابا هم لباس هایش را عوض کرده در پذیرایی پیش ما خواهد آمد .

 پدر در حالیکه به سمت سارا حرکت کرد گفت : دخترم صدای تو و مادرت را شنیدم  ، اگر جهان بیش از یک خدا داشت هرگز این همه نظم وجود نداشت .

 در برخی از موارد با هم تفاوت و اختلاف پیدا می کردند  وبه مبا رزه می پرداختند .  تعدد خدایان باعث فساد و خرابی جهان می شد .  وقتی ما آفرینش را منظم می بینیم دلیل بر این است که ” خدا یکی ”  است .

سارا : به نظر من ما می توانیم از روی آثار خدا  کاملا او را ببینیم  وجودش را حس کرده  با او صحبت کنیم  و راز دل بگوییم .

پدر :  درست است دخترم خدا بهترین دوست ماست  واز تمام اسرار ما آگاه است  ، قدرتش ما فوق قدرت هاست .  خواسته های ما را می تواند بر آورده کند و برایش سخت و غیر ممکن نیست .

مادر : برای همین است که می گویند خدا از مادر به انسان ها مهربانتر است  چون مادرها خیلی از کارها را دوست دارند برای فرزندانشان انجام دهند  اما قدرت و امکاناتش را ندارند  ولی خداوند به راحتی هرچه را بخواهد انجام می دهد .

 سارا : پدر جان فردا تعطیل است همگی با هم تفریح برویم ؟ 

پدر :  خیلی خوب است هر جا بخواهید می رویم .

مادر : دانیال هم تب ندارد خدا را شکر بهتر است .

پدر : انتخاب کنید کجا برویم .

مادر : کوه برویم و از هوا و فضای دلنشین طبیعت استفاده کنیم  ورزش و بدنسازی هم محسوب می شود .

پدر : آفرین که همه جوانب را در نظر می گیری .  لباس و وسایل کوهنوردی را آماده کنید صبح تاریک روشن راه خواهیم افتاد .

صبح زود همگی آماده و سوار ماشین شده و حرکت کردیم . در بین راه ماشینی را می بینم که بدون رعایت قوانین از ماشین های دیگر سبقت می گیرد روی خطوط حرکت کرده و حرکات نمایشی انجام می دهد . پدر جان این کار درستی است ؟  

پدر : خیر دخترم وقتی ما تصاویر خیابانی را که ما شین ها با نظم پشت سر هم قرا گرقته اند را می بینیم از رعایت قانون و فرهنگ آن لذت می بریم ، عکس را برای دوستان وهم گروهی های خود خواهیم فرستاد . حال چرا ما با کمی صبر این زیبایی و نظم و فرهنگ را در خیابان های شهر و کشور خود نیاوریم و دائما حسرت به قانونمندی ملت های دیگر بخوریم . دخترم رعایت قانون نشان دهنده ی شخصیت انسان است . 

 به کوه نزدیک  شدیم در نزدیکی کوه که مسیر پیاده روی مشخص بود پدر ماشین خود را پارک کرد و  به طرف قله حرکت می کنیم .

 سارا : به به چه هوای پاک و لطیفی  !!

مادر :سارا جان تندتر راه برویم تا با نفس نفس  زدن ها مواد زائد  بدنمان بسوزد .

سارا : من که قند و چربی ندارم . 

مادر : دخترم همه ی ما در مصرف شیرینی و چربی  زیاده روی می کنیم  ورزش علاوه بر نیرومندی عضلات و صدها خواص دیگر ،  مواد اضافه ای که در بدن تجمع پیدا کرده را می سوزاند . 

سارا : خیلی خوب است هم تفریح می کنیم و هم سالم می شویم .

مادر : هوا کم کم روشن می شود چقدر طبیعت زیباست از این بالا همه جا را می توان دید !!

پدر : دیدن طبیعت و تفریح کردن به انسان چه حس خوبی می دهد. 

مادر : به شرطی که محیط تمیز باشد درکوه و بیابان آشغال ریخته نشده باشد . نگاه کنید همین پاکت پفک و بطری آب و پلاستیک چقدر منظره محیط را زشت کرده است . 

پدر : بله درست است نگاه کردن به محیط کثیف روی انسان اثر منفی می گذارد . دخترم سارا بیا آشغال هایی که سر راهمان قرار دارد را بر داریم و در سطل زباله بیندازیم بعد با مایع کاملا  دست هایمان را بشوییم .

سارا : حتما ، چه کار خوبی  ، اگر هر کس تنها یک آشغال  که فرد بی توجهی در جایی انداخته است را بردارد چقدر طبیعت قشنگ و زیبا خواهد شد . 

پدر : النظافه من الا یمان  پیامبر فرموده اند : نظافت نشانه ایمان است .   دخترم انسان کثیف حتی کسی که محیط را کثیف می کند ایمان درستی ندارد .

سارا :  شهرداری باید گوشه به گوشه سطل زباله بگذارد . 

پدر : به بالای کوه رسیدیم ، قدری استراحت کنیم .

سارا : از اینجا بیشتر شهر پیداست چقدر زیبا و باور نکردنی است !!

مادر : این بالا به ابرها و آسمان نزدیکتریم  شاید خداوند زودتر دعایمان را اجابت کند .

سارا : دلم می خواهد دعا کنم واز خدا خیلی چیزها را بخواهم حتما تمام خواسته های من را برآورده خواهد کرد چون او خیلی قدرتمند و مهربان است .

پدر : خداوند تمام حرف ها و خواسته های بندگانش را کاملا می شنود و اگر صلاح بداند برآورده می کند  گاهی چیزی را می خواهیم که به صلاح ما نیست و در آینده برای ما ضرروشر می شود.  چون ما آگاه به آینده نیستیم اصرار بر اجابت آن داریم  و گاهی برای آزمایش ما و تعیین درجه خلوصمان برخی از آرزوها و حوائج ما برآورده نمی شود تا انسان مخلص وبا ایمان از انسان سست عقیده و کم ایمان تفکیک شود و در روز رستاخیز همه خواهان بالاترین پاداش نباشند  درجه بندی خلوص بندگان در این دنیا مشخص می شود در آن دنیا فقط پاداش و اجر می دهند . 

حضرت علی ع میفرمایند : خداوند انسان ها را آزمایش می کند تا کارهای خوب وبد که معیار پاداش و کیفر است از آن ها ظاهر شود . 

سارا : ما باید به داده ها و نداده های خداوند شاکر باشیم .

مادر : باریکلا دختر باهوشم بیا بغلت کنم و ببوسمت .

سارا : مامان عزیزم عاشقتم اندازه همه دنیا دوست دارم . سارا خودش را در بغل مادر قرار می دهد و یکدیگر را می بوسند .

پدر : آیا می دانی بوسیدن و محبت کردن به فرزند و والدین یکی از کارهای پسندیده در دین ماست که خیلی سفارش شده و پاداش بسیاری خداوند برایش قائل شده است .

 سارا : مهربانی کردن هم در دین ما آمده است ؟ 

پدر : احادیث زیادی در مورد محبت به بستگان و یکدیگر وحتی حیوانات آمده است .

سارا : محبت کردن به حیوانات هم در دین  آمده است ؟ من فکر می کردم دین ما رابطه خوبی با برخی حیوانات نداشته باشد  .

پدر : عزیزم دوست داشتن حیوانات و آزار واذیت تکردن  و غذا دادن به آنها و… از سوی پیامبر و معصومین خیلی سفارش شده است .

با دیگران و همنوعان خوب رفتار کردن از مکارم اخلاق دین ماست . سلام کردن ، دست دادن ، بوسیدن  و…  از بزرگان دین سفارش زیاد شده است .

سارا : من تا احساس کنم فردی را می شناسم به او سلام می کنم .

پدر : اخلاق پسندیده ای است .

سارا : یکبار خودکارم  توسط دوستم از روی میز زمین افتاد ، سر دوستم فریاد زدم چرا مواظب نیستی ؟ او سکوت کرد و با نگاهش اشتباهم را به من فهماند.

پدر : اگر او هم بداخلاقی  می کرد مطمئنا دعوا می شد و دوستی شما به هم می خورد . آفرین به دوست عاقلت ، بزرگان دین ما می فرمایند : اگر کسی را دوست می داری به او بگو تا کینه ها از بین برود و دوستی و عشق در بین مردم زیاد شود . فرزندانتان را زیاد ببوسید که برای هر بوسه شما در بهشت درجه ای است . از این نوع احادیث زیاد  داریم .

 سارا : بابا جانم من تا الان فکر می کردم دوست داشتن ومحبت زیاد و مهربانی به حیوانات  برای انسان های کشورهای پیشرفته است که ما باید از آنها یاد بگیریم .

پدر : دخترم دین اسلام ۱۴۰۰ سال پیش زمانی که جهان در توحش  بسر می برد آمده است تا به انسان ها درست زندگی کردن را آموزش دهد .

سارا : پدر جان این همه اخلاقیات عالی فقط در دین ما آمده است ؟ 

پدر : خیر دخترم از زمانیکه خداوند انسان را بر روی زمین خلق کرده است یعنی از زمان حضرت آدم اعمال خوب وبد توسط پیامبرانش به انسان ها آموزش داده شده است . حضرت آدم قانون فقط برای خانواده داشت . چون فقط خانواده وجود داشت هرچه جمعیت بیشتر شده  دین دستوراتش کاملتر شده است . کاملترین دین وکتاب  ، دین اسلام و کتاب قرآن است  که بوسیله پیامبرمان حضرت محمد ص آورده شده است .  اگر به دین کامل عمل شود دنیا از هر جهت عالی خواهد شد.

سارا : مگر دین اسلام در مورد حکومت ، اقتصاد ، دادوستد ، تجارت ، قضاوت ، مجازات ، عدالت ، حقوق ، صلح ، جهاد و …  قانون دارد ؟

پدر : اسلام به همه چیز پرداخته است از مسائل شخصی ، خانوادگی ، اجتماعی و …  تا مسائل حکومتی و جهانی  .  اسلام قانون نیست  یک نظام است که قانون دارد .

سارا : اسلام برای گروه خاصی آمده است  ؟

پدر : مخاطب اسلام کل انسان هاست نه گروه خاص ، اسلام ارزش های گروهی نژادی و غیره را ارزش نمی داند .  هدف اسلام انسان سازی و ساختن نظام خوب بوده است .                         

 سارا : یکی از دوستانم می گفت همه ادیان حرفشان یکی است چه فرقی می کند که من مسلمان یا مسیحی باشم ؟!

معلم دینی گفت مسلمانی که از اسلام به دین های دیگر برود مانند محصلی است که از مقطع دانشگاه به مقاطع دبیرستان ، راهنمایی ، دبستان نزول کند زیرا دین آرام آرام با گذشت زمان به تکامل رسیده است .

پدر : احسن چه جواب کاملی !

سارا : بخوابیم فردا باید مدرسه بروم برای نماز صبح مرا بیدار کنید .

مادر : حتما عزیزم ، شب بخیر 

چراغ ها را خاموش کردند و بعد از یک روز پر فعالیت همگی به خواب رفتند . 

مادر صبح زود از خواب بیدار می شود نمازش را خوانده وبقیه را بیدار می کند تا نماز خوانده کم کم آماده رفتن بشوند.

سارا : نماز صبح خواندن چه حس خوبی به انسان می دهد اول صبحی شارژ می شویم.

مادر صبحانه را آماده می کند و همگی باهم صبحانه می خورند .

پدر و سارا آماده رفتن می شوند.

پدر سارا را در مدرسه پیاده کرده وخود به سر کارش می رود .

سارا وارد مدرسه شده همه مشغول بازی و درس خواندن و… هستند.

زنگ می خورد صف تشکیل شده وبعد از برنامه وارد کلاس می شویم .

خانم پرورشی وارد کلاس شده چون زنگ اول مطالعه آزاد داریم بعد از سلام وحضور وغیاب پای تخته می نویسد : یکی از مهارت های زندگی ” نه گفتن  ” است یعنی چه ؟

یکی از بچه ها : یعنی اگر کاری را نمی خواعیم انجام دهیم تو رودرواسی وخجالت نمانیم راحت بگوییم نه .

چند دانش آموز دیگر هم مشابه او جواب دادند .

معلم : تقریبا درست گفتید اما ” نه ” را در جایی باید بگوییم که احتمال دهیم عاقبت خوبی در انتظارمان نیست کدامیک از شما می تواند مثالی بزند ؟

یکی از بچه ها بدون اطلاع والدین دوستی از ما خواهش کند به پارک ، مهمانی ویا… برویم .

معلم آفرین مثال خوبی زدی شما می توانی یک نه  بگویی وخودت را رها کنی یا خجالت بکشی و علی رغم میل باطنی ات با او بروی ومشکلات وناراحتی هایی که پیش خواهد آمد حداقل مدتی شما و خانوادتان را در گیر خواهد کرد  .فقط بخاطر نگفتن یک کلمه  نه  .

اکثر جوانان ما که به بزهکاری و کارهای خلاف در این سن و سال کشیده می شوند بخاطر نداشتن شجاعت در گفتن کلمه  ” نه  ” است.

مثلا میایی سیگار بکشیم ؟ با اینکه ضرر وزیان آن را می داند واز طرف خانواده این عمل طرد شده ولی بخاطر دوست ونگفتن کلمه نه یک عمر زندگی خود را تغییر می دهد.  خیلی از کارهای خلاف وبد که دوست مارا دعوت به آن می کند با گفتن یک کلمه  ” نه ” خاتمه پیدا کرده و  زندگی از تلاطم فشار و سختی ها نجات پیدا می کند .

ملاحظه ، خجالت و نداشتن شجاعت  باعث می شود کم کم اعتماد به نفس خود را از دست بدهیم و دیگران برای ما تصمیم بگیرند. سارا ، اگر جوانان  ” نه ” گفتن را یاد بگیرند خلاف و بزهکاری در اجتماع کاهش می یابد .

معلم : یقینا همینطور است .

دانش آموز : ببخشید می توانم یک سوال در مورد اسلام بپرسم ؟

معلم : بپرس دخترم 

دانش آموز : نظر اسلام در مورد علم چیست ؟

 معلم : اسلام پایه گذار و تکامل دهنده علم است . امام صادق ۴۰۰۰ شاگرد در رشته های مختلف تربیت کرد که ۱۳۰۰ کتاب در مورد مکانیک ، فیزیک ، شیمی وکتب مختلف نوشته اند . ۵۰۰ کتاب فلسفه در کتابخانه ملی فرانسه ودر موزه لندن است .  

جابربن حیان یکی از شاگردان اوست که که در غرب شناخته شده است ولی شرق او را نمی شناسد.

محمد رشاد از دانشمندان غربی نقل می کند کتاب هایی از جابر سیصد سال قبل در اروپا چندین دفعه تجدید چاپ شده است .

خلاصه اسلام اشخاص دیندار و معتقدی را می پسندد که اهل مطالعه و تحیقق  بیشتری باشند .

خدای مهربان

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه